Niin kutsutun sähköautolain mukaan taloyhtiöillä on velvollisuus latauspistevalmiuden toteuttamiseen vain huomattavan laajamittaisten korjaushankkeiden yhteydessä. Taloyhtiöt ovat kuitenkin ryhtyneet innolla toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä. Hakemukset ovat jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat, ja asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA on arvioinut, että loppuvuoden aikana tukirahoja tarvittaisiin vielä yli 3 miljoonaa euroa, jotta kaikille tukihakemuksen jättäville voitaisiin myöntää tukea avustusehtojen mukaisesti.
Tämän vuoksi ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehtoja kiristetään. Jotkin tänä vuonna avustuskelpoiset hankkeet eivät saisi tukea ensi vuoden ehdoilla. Vaarana onkin, että vielä tänä vuonna hakemuksensa jättävät taloyhtiöt saattavat saada avustusta ensi vuoden ehtojen mukaan eli vähemmän kuin ovat suunnitelmissaan varautuneet saamaan. Osalta taloyhtiöistä taas saattaa jäädä avustus saamatta kokonaan.
Kiinteistöliitto on tilanteen korjaamiseksi esittänyt, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen. Määrärahalla mahdollistettaisiin vuoden 2021 aikana ARAlle jätettyjen avustushakemusten käsittely nykyisin voimassa olevilla avustusehdoilla.